W naszej szkole 4 kwietnia 2023r. obchodziliśmy Dzień Świadomości Autyzmu. Tego dnia wszyscy uczniowie i nauczyciele włożyli ubrania w kolorze niebieskim, solidaryzując się z wszystkimi autystami. Uczniowie naszej szkoły wiedzą już, co to Autyzm, Zespół Aspergera i jak odbierają otoczenie ich koledzy i koleżanki, którzy uczęszczają do naszych klas.W ramach świętowania Światowego Dnia Świadomości Autyzmu uczniowie wzięli udział w lekcjach poświęconych temu zagadnieniu. Oglądnęli prezentacje, filmy i spoty przybliżające ten temat. Uczniowie w klasach 0-3 oglądali film dla dzieci o autyzmie, a następnie wykonali prace plastyczne oraz plakat „Różni ale równi”, „Zawsze razem”.
W klasach IV – VIII zostały przeprowadzone warsztaty sensoryczne, na których uczniowie mogli przez chwilę doznać, jakie odczucia mają osoby z autyzmem. Mając zasłonięte apaszką oczy, przeżywali doznania osób dotkniętych nadwrażliwością bądź podwrażliwością słuchową i dotykową. Odczuwali, jak to jest, gdy ktoś blisko nas głośno hałasuje, trąbi trąbką koło ucha, grzechocze, bębni w bęben i równocześnie ktoś inny obok, pstryka palcami w folię bąbelkową. Były przyjemne i mniej przyjemne doznania: dotyk piórkiem po szyi, przedramionach, dotyk miękką szczotką, kawałkiem aksamitu, dotyk szorstką gąbką, drapakiem. Uczniowie zmagali się z trudnością w percepcji i odbiorze bodźców zmysłowych. Próbowali pisać tekst długopisem w grubych rękawicach kuchennych, nawlec w nich igłę, odgadnąć, jaki przedmiot trzymają w dłoniach i jaką on ma fakturę. Poszukiwali wrażeń węchowych, zgadując nazwę zapachu i zastanawiając się, jakie skojarzenia dana woń przywołuje. Uczniowie starali się zrelaksować, skupić, wyciszyć, doznając stymulacji wzrokowej i jednocześnie zafiksować swoją uwagę, obserwując klepsydrę sensoryczną, układając kostkę Rubika, patrząc w kolorowe, mieniące się różnymi barwami szkiełka, kalejdoskop. Próbowali odnaleźć się w sytuacji osoby, która ma zaburzoną orientację przestrzenną, przechodząc labirynt w odbiciu lustrzanym, co wcale nie było łatwe, podobnie jak zabawa kandamą, która miała uzmysłowić uczniom, jak ciężko nieraz, będąc autystą, skupić się na danej czynności, wykonać coś precyzyjnie, aby efekt był jak najlepszy. Celem akcji było zapoznanie uczniów z tematyką autyzmu, z charakterystycznymi cechami osób z autyzmem. Uwrażliwienie ich na problemy osób autystycznych, ich trudności i odmienności w pojmowaniu świata, oraz jakie są możliwości pomocy, aby czuli się bardziej komfortowo. Uczniowie wynieśli z lekcji w tym dniu wiele szacunku, doświadczeń, wiedzy i dużą dawkę tolerancji dla osób z autyzmem. Jako podsumowanie zajęć, wszyscy uczniowie wykonali plakaty „ Autyzm, Wiem, Rozumiem” , na których odcisnęli swoje dłonie, a uczniowie starszych klas zapisali swoje pomysły dotyczące sposobów na okazanie wsparcia osobom ze spektrum autyzmu.